هو إنك تستخدم طرف تاني في تخزين ملفاتك، بحيث إنك تقدر تدخل عليها وتستخدمها من أي مكان طالما معاك اتصال إنترنت.

وصلت؟

تاني.. عارف Google Drive أو Dropbox و iCloud؟ دي تخزين سحابي، ببساطة الشركة بتخصصلك مساحة تحط فيها ملفاتك وانت تقدر تدخل عليها من أي مكان.

فيه مصطلح تاني تحت الـCloud وهو الحوسبة السحابية، وده بيبقى عليه برامج تقدر تستخدمها من غير ما تنزل ع الكمبيوتر بتاعك زي الـWord Online كده، وده الشركة هي اللي عاملة Setup للبرنامج عندها وانت لو عندك اتصال بالإنترنت تقدر تستخدمه من غير ما يكون عندك ع الكمبيوتر، وفيه تطبيقات تانية كتير للحوسبة السحابية بس مش عايز ألخبطك وعايز أبسط الموضوع ع الأخر!

طبعا المساحة التخزينية دي بتتملي فالشركات بتقولك لو عايز مساحة كمان “إدفع” مبلغ سنوي قدام مساحة أكبر.

وفيه ناس لسه بيخافوا من إنهم يسيبوا ملفاتهم أونلاين عند شركة، مع إن الملفات دي بتبقى محمية.

السببين دول دفعوا الشركات تعمل حاجة تانية إسمها Personal Cloud، وده جهاز بتجيبه بيكون فيه هارد ديسك جاهز أو بتشتري هارد ديسك بحسب احتياجك وبيتوصل بالإنترنت في البيت وتقدر تدخل عليه من أي مكان برضه لو معاك إتصال بالإنترنت، يعني ملفاتك وصورك في البيت بس معاك برضه على تليفونك أو الكمبيوتر بتاعك وإنت بره البيت وفي النفس الوقت تقدر تضيف عليهم من غير ما

الحل ده مثالي للمصورين اللي مش لازم يشيلوا الأرشيف بتاعهم في كل حتة يروحوها وخصوصا إن الصور الـraw عشان مساحتها بتبقى كبيرة.، أو ممكن تشيل عليها الأفلام مثلا وتبقى معاك في كل مكان.

زي اللي في الصورة، ده سحابة شخصية أو Personal Cloud من Synology اسمها DS1817+ بتاخد ٦ هارد ديسك، أنا مركب عليها هارد واحد ٤ تيرا وهزود لسه عليها لإن السعة بتاعتها ٤٨ تيرابايت، وفيها معالج Intel quad-core 2.4 GHz ورام 8 وممكن تترفع لـ16.

ما هو Synology ؟

ناس (نيتورك أتاشد ستوريج) هو جهاز تخزين يتصل بشبكة منزلك أو مكتبك ويمكن أن يشتمل على محرك أقراص ثابت واحد أو أكثر. يمكن الوصول إلى الملفات الموجودة على ناس باستخدام جهاز كمبيوتر أو جهاز لوحي أو هاتف ذكي متصل بشبكتك المحلية أو حتى عبر الإنترنت. سينولوغي بتطوير تجربة ناس الأكثر بديهية وسهلة الاستخدام في حين تقدم طن من التطبيقات الغنية، مما يسمح لك لتبادل الملفات والتمتع الوسائط المتعددة في أي وقت.

حماية أعمالك الفنية 

ريد يحمي الصور الخاصة بك عن طريق خلق نسخ زائدة من البيانات على محركات الأقراص الصلبة متعددة. وهذا يعني أن الصور والملفات تبقى سليمة، حتى لو كان أحد محركات الأقراص الثابتة يكسر. بالنسبة لأولئك الذين يواجهون تحديات تقنية، سينولوغي الهجين ريد يوفر حل ريد خالية من المتاعب التي يحسن سعة التخزين والتكرار عند استخدام محركات الأقراص الصلبة من مختلف الأحجام

centralized

النسخ الاحتياطي لأجهزة أخرى أو سحابة التخزين

الحوادث تحدث. للتأكد من حماية صورك من الكوارث الطبيعية أو فشل الأجهزة، يوفر سينولوغي ناس أدوات النسخ الاحتياطي في متناول يدي. ببساطة النسخ الاحتياطي الصور إلى محركات الأقراص الصلبة الخارجية، ناس سينولوغي آخر، أو حتى خدمات التخزين السحابية – مثل الأمازون S3، الأمازون الجليدية، محرك جوجل، دروبوكس، أو غيرها.

photo_station_01.png

 

تخزين الصور بالطريقة الصحيحة

بالنسبة للمصورين أو الأشخاص الذين لديهم الكثير من الصور، قد يكون من الصعب العثور على جهاز يخزن مجموعة صورك بأكملها. سينولوغي ناس يتيح لك مركزية تخزين الصور، والوصول إلى الملفات من أي مكان، وبسهولة مشاركة الصور مع الأصدقاء أو العملاء. تبسيط تخزين الصور الخاصة بك الآن.

why_synology_02.jpg

 

التخزين المركزي والموسع لجميع الصور الخاصة بك

سينولوغي يقدم مجموعة واسعة من نماذج NAS- بعض تستوعب القرص الصلب واحد، في حين أن البعض الآخر تستوعب اثني عشر. بغض النظر عن عدد تيرابايت من الصور لديك، ليست هناك حاجة للقلق حول مساحة التخزين. مع خيارات لتوسيع القدرة في أي وقت عن طريق إضافة أو مبادلة محركات الأقراص الصلبة، سينولوجي NAS يمكن أن تنمو مع احتياجات التخزين المتطورة الخاصة بك.

 

مزامنة الصور إلى سينولوجي من دون عناء

النسخ الاحتياطي بسيط ضروري للمصورين المحترفين. مع محطة سحابة، فإنه من السهل لمزامنة الصور من جهاز الكمبيوتر الخاص بك إلى ناس سينولوغي. بعد استيراد الصور من الكاميرا، مجرد إرم لهم في مجلد معين على جهاز الكمبيوتر الخاص بك، وأنها سوف يتم تحميلها تلقائيا إلى ناس سينولوجي

إزاي تعرف أفضل جهاز ليك هنا:

https://www.synology.com/en-global/support/nas_selector

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s